Frontpage, Recensie, Self Help

Big Magic – Elizabeth Gilbert

De schrijfster Elizabeth Gilbert kende ik voornamelijk van haar boek “Eten, bidden, beminnen” (oftewel Eat, Pray, Love), maar ze heeft nog heel veel meer boeken geschreven. Zo ook het boek “Big Magic: Creative Living Beyond Fear” , waarin Gilbert schrijft over creativiteit en een creatief leven. Ik wist niet zo goed wat ik van dit boek moest verwachten (want is er nou echt zoveel over creativiteit te vertellen?), maar ik was aangenaam verrast. Wat een fijn boek!

Als je op zoek bent naar een boek met lijstjes en hele overzichtelijke tips, dan is dit niet het boek van jou. Gilbert is niet van de weinig woorden en stiekem ben ik daar heel blij mee! Alle zeven hoofdstukken van Big Magic lezen heerlijk weg en dat komt niet alleen doordat Gilbert een goede schrijfster is, maar ook doordat het doorspekt is van anekdotes uit Gilbert’s leven en achtergronden van andere creatieve historische personen. Daar houd ik zelf het meest van in een zelfhelpboek. Hoe doen anderen het? Wat zijn hun ervaringen?

Gilbert schrijft over haar eigen creatieve carrière (en die van haar vrienden) en deelt de dingen die wel of niet goed gingen. Ze is daarin heel praktisch. In “persistence” schrijft ze bijvoorbeeld over hoe je als creatieveling soms geduld moet hebben en moet doorzetten. Dit moet je echter niet verwarren met een soort koppige instelling waarbij je je leven zo ellendig mogelijk maakt om je droom te kunnen bereiken. Don’t give up your day job! Wees verstandig en kijk wat je in je vrije tijd kunt doen met je creatieve ambitie. Big Magic staat vol met dit soort verstandig advies en daardoor is dit boek niet alleen inspiratievol, maar ook erg bruikbaar.

Voor mij was dit boek een hele fijne leeservaring, omdat ik er ook echt wat van heb geleerd. Ik had (heb) altijd moeite om creativiteit op waarde te schatten en denk al snel dat het niet zo bijzonder is (“wat ik kan, dat kan toch iedereen”). Of dat het geen verstandige carrièrekeuze zou zijn en het veel belangrijker is om iets anders met je leven te doen. Dat zijn niet zozeer dingen die ik tegen een ander zou zeggen (absoluut niet zelfs!) en ik was me eigenlijk niet eens zo heel erg bewust van die overtuigingen, maar ze hielden mij wel tegen in het zelf nastreven van werken in de creatieve sector.

Gilbert zet alle negatieve gedachten en twijfels op een rijtje en weerspreekt ze één voor één. Heerlijk om te lezen, want het is soms best lastig om ze onder woorden te brengen. Er zijn ook weinig mensen in mijn omgeving met een creatief beroep, dus dan voelt het soms wel eens wat eenzaam. Dit boek voelt alsof een vriendin je lief toespreekt en het heeft me echt enthousiast gemaakt. Inmiddels denk ik: ja, ik ben een heel creatief persoon. Ik vind het leuk om dingen te maken en doe het ook als ik er niet voor betaalt word. I just can’t help it! Is het een zekere inkomstenbron? Nee, (nog) niet. Maar het is wel de moeite waard om het te proberen en creatief te leven!

Dit boek is iets voor jou als: je zelf creatief bent en graag meer zou willen weten over hoe je een creatief leven kunt leiden.
Niet kopen als: bovenstaande recensie je niet aanspreekt. Lees dan eens één van haar andere (fictie) boeken, want ze schrijft erg fijn!

Nog meer lezen

2 thoughts on “Big Magic – Elizabeth Gilbert

1. Ja, Big Magic! Ik vond het bij tijd en wijle echt ??? (met dat verhaal over de creatieve exchange middels een kus bijvoorbeeld) maar de rest van de tijd vond ik het zo lekker dat ze gewoon met haar fijne schrijfwijze zo fijn schrijft over creativiteit. <3